تحول در سیاست‌های گیم: از احراز هویت اجباری در Xbox تا حذف بازی‌های غیراخلاقی از Steam

تحول در سیاست‌های گیم: از احراز هویت اجباری در Xbox تا حذف بازی‌های غیراخلاقی از Steam

از Silent Hill f تا سیاست‌های جدید Xbox: تازه‌ترین تغییرات دنیای بازی‌ها زیر ذره‌بین

دنیای بازی‌های ویدیویی در روزهای اخیر شاهد موجی از تحولات مهم و گاه جنجالی بوده است؛ از افشای تاریخ عرضه‌ی مورتال کامبت کالکشن جدید و بازگشت نسخه‌ی قابل‌بازی Silksong در گیمزکام، تا سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ی احراز هویت مایکروسافت و دعوی حقوقی بزرگ سونی علیه تنسنت. در این مقاله به بررسی مهم‌ترین اتفاقات این روزهای صنعت بازی می‌پردازیم؛ اتفاقاتی که آینده‌ی گیمرها، توسعه‌دهندگان و حتی سیاست‌گذاران این حوزه را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

🎭 «داستان من یک سس سالاد است» — نویسنده Silent Hill f از ترکیب وحشت ماورایی و روانی می‌گوید

Ryukishi07، نویسنده‌ی نام‌آشنای سبک وحشت ژاپنی، در توصیف داستان Silent Hill f از استعاره‌ای جالب استفاده کرده و آن را «ترکیبی از سس سالاد وحشت روان‌شناختی و ماورایی» دانسته است. او که به خاطر کار روی عناوینی مثل Higurashi When They Cry شهرت دارد، قول داده تجربه‌ای کاملاً متفاوت، مرموز و ذهن‌آزار از سری Silent Hill ارائه دهد.
هواداران قدیمی این فرنچایز امیدوارند Silent Hill f بازگشتی شکوهمند برای این سری افسانه‌ای باشد که مدت‌ها در سکوت فرو رفته بود.

 Xbox احراز هویت سفت‌وسخت را از ۲۰۲۶ آغاز می‌کند

مایکروسافت اعلام کرده از اوایل سال ۲۰۲۶ در بریتانیا، کاربران برای دسترسی به امکانات اجتماعی Xbox نظیر چت و اشتراک‌گذاری، باید احراز هویت انجام دهند. این فرآیند شامل ارائه تصویر زنده (Live Photo)، شماره موبایل، کارت اعتباری یا مدرک شناسایی خواهد بود.
در غیر این صورت، امکانات اجتماعی برای افراد محدود به دوستان باقی می‌ماند. این اقدام در راستای افزایش امنیت، کنترل سنی دقیق و کاهش آسیب‌های احتمالی فضای مجازی انجام می‌شود.
البته برخی کاربران آن را نگران‌کننده و محدودکننده می‌دانند.

بازی Assassin’s Creed Shadows آپدیت 1.0.7 را دریافت کرد؛ بهبود عملکرد و رفع باگ‌ها

یوبی‌سافت به‌تازگی آپدیت 1.0.7 بازی Assassin’s Creed Shadows را منتشر کرده است؛ به‌روزرسانی‌ای که عمدتاً روی بهبود عملکرد، رفع باگ‌های شناخته‌شده و بهینه‌سازی تجربه‌ی کاربری تمرکز دارد.
در یادداشت رسمی این پچ، موارد زیر به چشم می‌خورد:

بهبود نرخ فریم در مناطق پرتراکم نقشه

اصلاح باگ مربوط به هوش مصنوعی دشمنان در حالت مخفی‌کاری

رفع مشکلات گزارش‌شده در مأموریت‌های جانبی خاص

بهینه‌سازی برخی انیمیشن‌ها و حرکات مبارزه‌ای

کاهش زمان بارگذاری در برخی پلتفرم‌ها

اگرچه این آپدیت شامل محتوای داستانی جدید نیست، اما از نظر فنی گامی مهم در مسیر بهبود پایداری بازی پس از عرضه‌ی اولیه به شمار می‌رود.

 Mortal Kombat: Legacy Kollection تاریخ عرضه‌اش لو رفت!

در اقدامی ناخواسته، Xbox تاریخ انتشار Mortal Kombat: Legacy Kollection را فاش کرد. این مجموعه قرار است بازسازی‌هایی از نسخه‌های کلاسیک سری مورتال کامبت را در خود جای دهد و برای نسل جدید با گرافیکی ارتقاءیافته عرضه شود.
این لو رفتن، موجی از هیجان در میان هواداران قدیمی این فرنچایز ایجاد کرده و بار دیگر یادآور شده که نوستالژی همچنان یکی از برگ‌های برنده‌ی صنعت گیم است.

 نسخه‌ی قابل‌بازی Silksong در گیمزکام حاضر خواهد بود

پس از سال‌ها انتظار، بالاخره تأیید شد که Hollow Knight: Silksong در نمایشگاه Gamescom 2025 به‌صورت قابل‌بازی در دسترس خواهد بود. Xbox اعلام کرده این عنوان یکی از بخش‌های کلیدی غرفه‌اش خواهد بود.
Silksong که دنباله‌ی مستقیم یکی از بهترین بازی‌های مستقل دهه‌ی گذشته است، بار دیگر توجه طرفداران سبک مترویدوانیا را جلب کرده و احتمالاً یکی از پرمخاطب‌ترین بازی‌های نمایشگاه پیش‌رو خواهد بود.

 گزارش: State of Decay 3 و Gears of War: E-Day به PS5 می‌آیند؟

براساس گزارش‌هایی که هنوز رسمی نشده‌اند، احتمال دارد دو عنوان انحصاری مهم مایکروسافت یعنی State of Decay 3 و Gears of War: E-Day در آینده برای کنسول PlayStation 5 نیز عرضه شوند.
اگر این خبر تأیید شود، نشانگر تحول ریشه‌ای در سیاست‌های انحصاری‌سازی Xbox خواهد بود؛ چیزی که قبلاً هم با عرضه‌ی Sea of Thieves و Hi-Fi Rush برای پلتفرم سونی تجربه شده بود.

 سونی از تنسنت به‌دلیل شباهت Horizon شکایت کرد

در یکی از مهم‌ترین درگیری‌های حقوقی ماه‌های اخیر، Sony از شرکت چینی Tencent به‌دلیل عرضه‌ی بازی Light of Motiram شکایت کرده است. سونی معتقد است این عنوان به‌صورت «بی‌شرمانه‌ای» از سری Horizon تقلید کرده و نقض حقوق مالکیت فکری انجام داده است.
با توجه به رشد سریع بازی‌سازی در آسیا، چنین شکایت‌هایی می‌توانند مرزهای قانونی کپی‌برداری را شفاف‌تر کنند.

 وارنر بروز: شکست Suicide Squad مانع پروژه جدید لایو-سرویس نشد

اگرچه بازی Suicide Squad: Kill the Justice League نتوانست به موفقیتی که انتظار می‌رفت برسد، اما این موضوع باعث نشده Warner Bros. Games از ساخت بازی‌های Live-Service صرف‌نظر کند. طبق گزارش‌ها، یک پروژه جدید از این سبک در مراحل اولیه توسعه قرار دارد.
به‌نظر می‌رسد این شرکت همچنان به مدل درآمدی آنلاین پایدار باور دارد، هرچند بازار نسبت به قبل نسبت به این سبک محتاط‌تر شده است.

 گلن شوفیلد، پدر Dead Space احتمالاً بازنشسته می‌شود

Glen Schofield، یکی از تأثیرگذارترین چهره‌های صنعت وحشت در بازی، اعلام کرده به‌دلیل مشکلات در جذب سرمایه برای پروژه‌ی جدیدش، احتمال دارد از دنیای بازی‌سازی خداحافظی کند.
شوفیلد با خلق Dead Space و سپس The Callisto Protocol، تأثیر ماندگاری بر ژانر ترس و بقا گذاشته است. اگر این اتفاق رخ دهد، بی‌شک جامعه‌ی بازی‌سازی یکی از مهم‌ترین نیروهای خلاق خود را از دست خواهد داد.

 حذف بازی‌های NSFW از استیم و Itch.io به‌دنبال اقدام گروه استرالیایی

گروه مدنی Collective Shout از استرالیا اعلام کرده به‌دلیل عدم پاسخ Steam به هشدارها درباره‌ی محتوای غیراخلاقی برخی بازی‌ها، مستقیماً با پردازش‌گرهای مالی تماس گرفته و درخواست حذف این بازی‌ها را مطرح کرده‌اند.
نتیجه این فشارها، حذف چندین بازی با محتوای بزرگسال از پلتفرم‌های Steam و Itch.io بوده که بحث‌برانگیز شده است. حامیان این اقدام آن را گامی در راستای حفظ سلامت دیجیتال می‌دانند، درحالی‌که منتقدان آن را سانسور بی‌ضابطه توصیف کرده‌اند.

جمع‌بندی: دنیای بازی به کدام سو می‌رود؟

اخبار اخیر از افزایش نظارت قانونی، تغییر سیاست‌های انحصاری، موج‌های نوستالژیک و فشارهای فرهنگی و اقتصادی حکایت دارند. صنعت بازی دیگر تنها به خلق سرگرمی بسنده نمی‌کند، بلکه اکنون درگیر پیچیدگی‌هایی شده که از سیاست و اقتصاد گرفته تا فرهنگ و اخلاق را شامل می‌شود.
برای دنبال کردن جدیدترین تحلیل‌ها و اخبار رسمی از دنیای بازی، با ما همراه باشید.